«چپ دست راست دست»

عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی * عشق داند که در این دایره سرگردانند

«چپ دست راست دست»

عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی * عشق داند که در این دایره سرگردانند

یییییک سوال؟!؟!

راست دست:


به نظر شما گربه ها میدونن ما انسانیم؟!

یا هنوزم بعد از

گذشت ـ قرن ها زیستن با انسان ها فکر میکنن یه سری موجوده ناشناخته ایم براشون؟!؟!؟!

هم م؟!



ham ham!

۲۲ مرداد

چپ دست: 

سلام 

می دونم دیر شده اما می گن ماهی رو هروقت از آب بگیری تازه است! 

این رو از وبلاگ شین نون میذارم براتون. 

روز جهانی چپ دست ها 13آگوست(22مرداد)

امروز، روز جهانی من و همدستام بود

در اقلیت بودن هم همیشه چیز بدی نیست. یکی از اقلیتهایی که همیشه از اینکه جزو اونا هستم خوشحال بودم , چپ دست بودنمه…

chapdast1
هیچ وقت یادم نمی ره که توی فرم ثبت نام کنکورهای مختلف ، ما چپ دست ها برای اعلام چپ دست بودنمون ، باید در مقابل نوع معلولیت (!! ) گزینه ی چپ دست بودن را علامت می زدیم !

جالب است بدانید که چپ دستان در ورزشهای مربوط به دست مانند تنیس ، بیس بال و شمشیر بازی از دقت بالاتر و ضربات قوی تری برخوردارند و اتفاقا به همین دلیل رافایل نادال با ترغیب مربی خود چپ دست شد !

از دیگر نکات جالب توجه دیگر نیز چپ دست بودن 25درصد از کارکنان ناساست این در حالی است که تنها 13 درصد مردم جهان را چپ دستان تشکیل می دهند با این وجود هنوز دلیلی علمی بر باهوشتر بودن چپ دستان یافت نشده است .

در نقاشی های به جا مانده از غارنشینان نیز دانشمندان دریافته اند که چپ دستی در آن زمان نیز رایج بوده و همچنین این نقاشی ها از دقت و ظرافت بالاتری نسبت به آثاری که با دست راست کشیده شده اند برخوردار بوده اند .

در مکاتب مذهبی مختلف به خصوص مسیحیت نیز چپی بد شگون بوده است و شانه ی چپ را نماد شیطان و شانه راست را نمادی از خدا می دانستند .

در آیین اسلام نیز به برتری دست راست  بر دست چپ را می بینیم . این را می توان در استعمال سنگهای مقدس مانند    انگشتر عقیق، یاقوت، زبرجد ،فیروزه و….. که می بایست در دست راست و نیز در ذکر گفتن که با دست راست اشاره شده    دید .  دلیل را نیز در قابلیت بیشتر دست راست جهت دریافت انوار که امروزه شاید بهتر باشد بگوییم انرژی دانست

باخ”،” بتهوون“،” انیشتن“،” اسحاق نیوتن” ،” مونتسکیو“، “ابن خلدون” ، “جبران خلیل جبران” ،” شکسپیر” ،” چارلی چاپلین” و “فرد آستر” و بسیاری دیگر نیز در زمره چپ دستها یاد شده‌اند.


  • لیلا فرهاد زاده” که‌خود یک چپ دست است، درباره مشکلات چپ دستان می‌گوید :
  • در روبوسی‌کردن انتخاب گونه اول برای بوسیدن بین چپ دست‌ها و راست‌دست‌ها فرق دارد و همین امر سبب تصادم بینی‌ها می‌شود .
  • وی افزود: در مهمانی‌ها هم برخی چپ دست‌ها کارد وچنگال را به‌ترتیب دیگری در دست می‌گیرند که این باعث اذیت بغل دستی می‌شود ، بنابراین باید یک چپ دست هنگام‌نوشتن و غذاخوردن اطرافش خلوت باشدو بعضا نیز اشتباها از لیوان پهلو دستیشان نوشیدنی می‌خورند .
  • محمدرضا سیف‌الدین”، دانشجوی رشته معماری، می‌گوید: تمام امکانات لازم برای ‌این رشته تحصیلی بر اساس و الگوی راست دستی تهیه شده‌است، که این موضوع در دوربین‌های عکسبرداری هم دیده می‌شود .
  • وی‌افزود : تهیه امکانات و تجهیزات مخصوص چپ دستان درمقایسه باراست دستان بسیار گران و نایاب است که این تبعیض بسیار سنگینی است .
  • وی اظهار داشت: به دلیل اینکه تعداد چپ دستها در مراکز دانشگاهی‌کم‌است، مسئولان توجهی به تهیه امکانات برای آنها نمی‌کنند .
  • وی عنوان کرد: چپ دستان نیز نمی‌توانند به دلیل نبود قیچی مخصوص چپ دستان از قیچی معمولی برای موارد مورد نیاز استفاده کنند .
  • به گفته دکتر “مجتبی فاضل” نحوه استفاده ازاستریل اطاق‌های عمل و گرفتن برخی از تجهیزات پزشکی با الگوی راست دستی تهیه شده است و برای چپ دستها در ابتدا سخت است.
  • این پزشک چپ دست بااشاره به اینکه چپ دستها در مدارس بخصوص در کنکور به دلیل نبودن صندلی مخصوص دست چپ همیشه با خود و همکلاسی‌هایشان دچارمشکل می شوند، گفت :نبود میز تحریر و کار و یا میز مطب مخصوص هم به نوعی دیگر مشکل ساز شده است.
  • وی با بیان این که تقلب از روی دست چپ دستها بسیار آسان است عنوان کرد: در بین برخی از فرهنگ‌ها نیز دست دادن دست چپی‌ها و خوردن غذا با دست چپ را نوعی بی‌احترامی می‌دانند.
  • دکتر “رسول عابدی” عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در این‌باره گفت: در قدیم چپ دستی را عیب و علت می‌دانستند، زمانی یک مرد ژاپنی حق داشت زن چپ دستش را طلاق بدهد، اسکیموها فکر می‌کردند که چپ دست‌ها جادوگرند، در زبان لاتینی چپ را sinisterمی‌گویند که به معنی شوم و نحس و بد یمن است.
  • وی‌افزود : در زبان فرانسوی برای دو واژه چپ و ناشی یک کلمه gaucheبکار می‌رود و در زبان آلمانی کلمه linkischبه معنی چپ‌دست و آدم ناجور است و در همین فارسی خودمان هنوز بسیاری از مردم راست را درست می‌پندارند و چپ را بد و نادرست می‌دانند و اصطلاحاتی مانند چشم چپ بودن، خواب زن چپ بودن، با کسی چپ افتادن و … نمونه‌هایی از این طرز تلقی است.
  • وی گفت : وسایل مختلف از وسائل آشپزخانه و قیچی وقلم خودنویس گرفته تا صفحه اعداد روی keyboardبر اساس الگوی راست دستی تهیه و طراحی شده است.
  • دکتر “ماشاالله کیانرسی” متخصص اعصاب نیز در این‌باره گفت: چپ دستی زمینه ارثی دارد و تا حد زیادی ناشی از فعالیت بیشتر سمت راست مغز است و در یک بررسی، مشاهده گردید که حدود ۵تا ۸درصد از جنین‌ها در رحم مادر، طرف چپشان را بیشتر حرکت می‌دادند.
  • وی افزود: در خانواده‌هایی که‌حتی یک والد(بخصوص مادر) چپ‌دست است، احتمال بروز چپ دستی بیشتر است.
  • وی افزود : محققان مغزرا به دونیم کره تقسیم کردند، که این دو از چندین نقطه به هم اتصال و وابستگی پیچیده‌ای دارند و اطلاعات در حال عبور از این نواحی هستند.
  • وی گفت: نیم کره راست مغز مرکز پردازش چیزهای بصری و دیداری ، فضایی، حس و ادراک مستقیم، موزیک ، هنر ، قوه نبوغ است ، در حالی که‌نیم کره سمت چپ مرکز پردازش و کنترل زبان ، استدلال و برهان و کلام و سخنگویی است.
  • وی تصریح کرد : هریک از این‌دو نیم کره قسمت مخالف بدن را کنترل می‌کنند، یعنی نیم کره راست دست چپ و نیم کره چپ دست راست را کنترل می‌کند، که این مسئله باعث تقویت قسمت‌های کنترل شده از هر دو نیم کره می‌شود.
  • کیانرسی افزود : با این حال، چپ‌دستی به طور کامل ارثی یا ژنتیکی نیست، بلکه ‌عوامل محیطی رشد و نمو و حتی شرائط اجتماعی و فرهنگی نیز در آن دخالت دارد.
  • وی گفت: کسانی که با دست راست کار می‌کنند معلوم نیست که از بدو تولد راست‌دست بوده‌اند یابعدا و به اقتضای شرائط و عوامل محیطی راست‌دست شده‌اند.
  • وی اظهار داشت: تشخیص چپ‌دستی و راست‌دستی در افراد و این که کسی واقعا چپ‌دست یا راست دست است چندان آسان نیست ونمی‌توان این دوگروه را با اطمینان از هم جدا نمود و به همین دلیل برآورد نسبت این دو گروه در جامعه مشکل است.
  • وی با اشاره به این که گفته می‌شود حدود ۱۰تا ۱۵درصد از مردم چپ دست هستند،افزود: درصد بسیار کوچکی هم‌هستند که چپ و راست برایشان‌فرقی نمی‌کند.
  • وی تصریح کرد: امروزه در جوامع متمدن پذیرفته‌اند که چپ دستی مطلقا عیب نیست و نباید کودک را مجبور کرد تا با دست راست بنویسد.
  • نکته قابلت توجه این است که تنی‌چند از هنرمندان طراز اول جهان که دستی معجزه‌گر داشته‌اند، از جمله” میکل آنژ”، ” لئونارد داوینچی”،” رامبران” و “پیکاسو” چپ‌دست بوده‌اند.
  • باخ”،” بتهوون”،” انیشتن”،” اسحاق نیوتن” ،” مونتسکیو”، “ابن خلدون” ، “جبران خلیل جبران” ،” شکسپیر” ،” چارلی چاپلین” و “فرد آستر” و بسیاری دیگر نیز در زمره چپ دستها یاد شده‌اند.

برای دیدن لیستی از مشاهیر چپ دست به اینجا بروید

می‌گویند چپ‌دست‌ها با هوش‌ترند ولی هنوز شواهد علمی‌کافی برای‌آن وجود ندارد و گفته می‌شود بسیاری از مدیران شرکتهای رایانه‌ای از جمله بیل گیتسآقای کامپیوتر هم چپ دست است

lefhandedaccessory

هنوز بعد از این همه وقتی به آخرین لقمه غذا که می‌رسم قاشق را به دست چپم می‌دهم. هنوز هم چاقو و قیچی دست راست را به دست چپم می‌گیرم. هنوز ساعتم را برای این که موقع نوشتن اذیتم نکند به دست راستم می‌بندم! هنوز هم وقتی می‌خواهم اجازه بگیرم دست چپم را بلند می‌کنم، هنوز هم وقتی با تلفن صحبت می‌کنم گوشی دست چپم است، هنوز هم وقتی روی صندلی راست دست دانشگاه می‌نشینم با دست چپم می‌نویسم، هنوز… هنوز هم همه چی راست دست است و من چپ دستم!همیشه موقع پرکردن فرم ثبت نام کنکور گزینه چپ دستی را علامت می‌زنم ولی وقتی موقع کنکور می‌رسد یادشان می‌رود که من چپ دستم…خیلی‌ها را می‌شناسم که انگار خجالت می‌کشند جلوی دیگران نشان دهند چپ دست هستند. و خیلی‌ها را می‌شناسم که وقتی می‌بینند که تو چپ دستی طوری بهت نگاه می‌کنند که انگار از مریخ آمدی.بگذریم….

و این هم از وبلاگ راز نو : آگوست هر سال روز جهانی چپ دستها است ؛ دوستی دیروز برای تبریک روز جهانی چپ دستها به من ، یاداشتی را برایم ایمیل کرده بود که تو گویی همه اون چیزهایی هست که سالها من و بقیه چپ دستها دچارش هستیم .

هیچ وقت یادم نمی ره که توی فرم ثبت نام کنکورهای مختلف ، ما چپ دست ها برای اعلام چپ دست بودنمون ، باید در مقابل نوع معلولیت (! ) گزینه ی چپ دست بودن را علامت می زدیم !

left hand.JPG

اما اون یاداشتی که خیلی از درد و دل های ما چپ دستها را بیان می کند بدین شرح است :

این که آدم جزء 3% مردم جهان باشه خیلی کیف داره . حس خوبی هم داره . حسی که 97٪ بقیه آدمها نمیتونن اون رو درک کنن !

یکی از آرزوهای ما چپ دستها اینه که یه روز محصولات مخصوص چپ دست ها بسازیم تا به شما 97٪ بگیم که ما چی میکشیم از دست این چاقوهاتون ، این قیچی ها تون ، این دنده ی ماشین ، این دستگیره ی در و پنجره ، این چپ کلیک مسخره تون ، این شماره های کمکی کیبرد که به خودتون حال دادین و گذاشتین زیر دست راستتون ، اون صندلی های تکی تون که باعث می شد ما کتف مون کج بشه ، اون شماره گیرهای قدیمیه تلفن که باید انگشت رو میکردی توش و می چرخوندی ، این کنسرو باز کن هاتون ، این ساعت های مچی که نمیشه با دست چپ کوکش کرد ، اون قلم درشت من دراوردی تون که کلی هم برای خودتون انحناهای خاص خطاطی مخصوص راست دست ها ساختین توش ، اون انبر جوشکاری تون ، اون دکمه ی مسخره دوربین عکاسی که گذاشتینش سمت راست که ما دستمون بلرزه موقع عکس گرفتن ، اون جیب پیراهن مردونتون ، اون در یخچالتون ، اون سازهای موسیقی تون ، اون خط کشتون که شماره هاش میره زیر دست آدم و ... !

اما چیزهایی هست که یک راست دست هرگز نمی فهمد. آن هم حس خوشایندی ست که یک چپ دست دارد ... !

این آخری را واقعا راست می گه ! چپ دستی از اون معلولیت ها و اقلیت بودن هاست که آدم همیشه سرش را بالا می گیره و می گوید : " من یک چپ دستم 

 ... ! "

اگر کسی نویسنده این شرح حال را می شناسه لطفا به من بگه که یک تشکر حسابی  ازش بکنم 

هامی هام 

هم م!؟

راست دست:


چرا؟

چی؟

چطور؟

چه وقت؟

چیزی جا نموند؟!

خب...جواب این ۵تا سول رمز یک زندگی موفق میتونه باشه!

به همین سادگی!

هام هام!



پ . ن :  من قول میدم وبمون رو سرو سامون بدم!

راست دست :


دارم میترسم...از دلتنگی زیاد دارم میترسم...

...کجایی پس...؟



...............

......

..

.

هام هام!

راست دست:

تذکر نامه!

در پاسخ به نظرات اگر در پایان لفظ "هام هام" ذکر شده بود یعنی بنده "راست دست" جوابیدم و اگر "هامی هام" یعنی خانموم "چپ دست" جوابیدن!

اوچی؟؟

ولی این بالای پسن مینویسیم!

دیه تو نظرا نیاز نیس!

طبق گفته ی ر.ه..بر...بسیااااار عزیزمووووووووون{فکر نکنین دروغ میگمااااااااااا :دی}     عزیزمون سال اصلاح الگوی مصرفه دیه! از صرف تایپ صرف نطر میکنیم!!!!!!!!!!!!!

ممنون!

هام هام!

خب هست!

راست دست:


لباس یک دست مشکی!

با کاپشن قرمز_ خوش استیل!

با یه کلاه یا مشکی یا قرمز{ترجیحا مشکی}

یه هوای برفی! یه نمه سرد!

برف حدوده 10سانت رو زمین...کا تا نصفه پا فرو بره...

دمه غروب...چراغ پیاده رو ها روشن!

یه محله ی خلوت!

با یه دونه عشق!

وقعا الان این آرزومه!

میدونم اصلا سخت نیس بدست اوردنش...ولی امروز خیلی دلتنگ این صحنه بودم!

نمیگم خدایا همین الان جورش کن!

ولی خب میخامش!

خب دلتنگم!

مگه غیره اینه؟!

...

هام هام!